Afleiding door de smartphone, moordend in het verkeer!

Om ons veilig te verplaatsen op de weg hebben we al onze aandacht nodig. Helaas wordt afleiding in het verkeer door het gebruik van de smartphone een alsmaar groter probleem.

 

 


De wegcode is nochtans zeer duidelijk

Artikel 8.4 zegt: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.”

Stilstaan doe je volgens de wegcode als je voertuig niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen. Laat je je voertuig langer stilstaan dan nodig is om personen te laten in- of uitstappen of om te laden of te lossen, dan gaat het om parkeren.

Sta je bijvoorbeeld stil voor een rood licht of in de file, dan staat je voertuig volgens de wegcode niet stil en al zeker niet geparkeerd en is het dus verboden om gebruik te maken van je draagbare telefoon als je die in de hand houdt.

Uiteraard is naast telefoneren met je telefoon in de hand ook sms’en, whatsappen, mails checken of surfen verboden en dus volledig uit den boze.

Artikel 8.3 zegt bovendien: “Elke bestuurder moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand hebben.”


Voor alle bestuurders!

De wegcode spreekt duidelijk over “bestuurders”! Het komt er dus op neer dat niet alleen automobilisten, maar ook fietsers, bestuurders van voortbewegingstoestellen, ruiters… tijdens het rijden geen gebruik mogen maken van een draagbare telefoon die ze in de hand houden. 


En voetgangers?

Voetgangers zijn dan wel geen bestuurders, maar ook als je te voet deelneemt aan het drukke en gevaarlijke verkeer heb je al je aandacht nodig om als kwetsbare weggebruiker niet bij een ongeval betrokken te raken. Je kan je dus maar beter niet laten afleiden door je smartphone!


Rijden terwijl je met je smartphone bezig bent, is levensgevaarlijk!

   

Je gaat plots vertragen en dat is natuurlijk gevaarlijk voor wie achter je rijdt.

Het risico dat je begint te slingeren en dat je zelfs op een andere rijstrook terechtkomt, is groot.

Als er zich een incident voordoet, zijn je reacties sowieso trager.

Veranderingen op de baanvak  merk je minder snel op.

Vier op de tien verkeersborden ontglippen aan je oog.

Je maakt minder gebruik van je spiegels.

Op plaatsen waar je voorrang moet geven doe je dat in een op de vier gevallen niet.

In de buurt van kwetsbare weggebruikers ben je roekeloos of houd je bijna geen rekening met hen. 

 

En handenvrij bellen


Het is volgens de wegcode niet verboden om handenvrij te bellen tijdens het rijden, maar ook dan heb je veel minder aandacht voor het verkeer en ben je sowieso afgeleid van je enige en belangrijkste taak, meer bepaald veilig rijden. Het risico op een ongeval verdubbelt zelfs!  


Enkele nuttige tips

  • De meeste oproepen zijn echt niet zo dringend. Neem dus niet op, maar bel zelf pas terug zodra je ergens reglementair en veilig geparkeerd staat. Je kan ook vragen aan een passagier om een binnenkomende oproep te beantwoorden. 
  • Als je echter voor je vertrek het geluid van je smartphone afzet, dan word je tijdens het rijden niet afgeleid door binnenkomende oproepen of berichtjes.
  • Het is echter nog veel beter om voor je vertrek je smartphone op stil te zetten en hem in het handschoenkastjete leggen, dus buiten je gezichtsveld en handbereik. Zo word je niet afgeleid en kom je niet in de verleiding om naar je smartphone te grijpen.
  • Een zeer handige tool is de 'autostand' van je smartphone. Hiermee kan je oproepen automatisch laten beantwoorden met de boodschap dat je aan het rijden bent en dat je later zal terugbellen. Als je smartphone er nog niet mee uitgerust is, dan kan je gewoon een handige app downloaden.
  • Het is af te raden om handenvrij te telefoneren, maar het is niet verboden. Wil je het toch doen, zet dan je bluetooth aan voor je vertrekt.


Werner VAN CANT
Politiecommissaris o.r.

ASBL Secunews