Gebruikers van elektrische steps zijn bestuurders
Gebruikers van gemotoriseerde steps worden gelijkgesteld met fietsers en moeten zich dus aan dezelfde verkeersregels houden.
Artikel 2.15.2 van de wegcode definieert een gemotoriseerd voortbewegingstoestel als elk motorvoertuig met een of meer wielen, waarvan de maximumsnelheid door de constructie beperkt is tot 25 km per uur. Dit is met name het geval voor gemotoriseerde steps, elektrische rolstoelen en één- of tweewielige gyropods.
Minimumleeftijd en verbod om een passagier mee te nemen
De minimumleeftijd voor bestuurders van elektrisch aangedreven steps is vanaf nu vastgelegd op 16 jaar.
Daarop zijn er wel enkele uitzonderingen: in woonerven en erven, op paden die gereserveerd zijn voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs en in voetgangerszones en speelstraten mogen ook jongere personen ermee rijden.
Tenzij het voertuig ontworpen is om meer dan één persoon te vervoeren is het nu verboden om passagiers te vervoeren. Dit is zo voor de meeste steps die ontworpen zijn om slechts één persoon te vervoeren.
Waar mag ik rijden en de step parkeren?
De onbereden step wordt niet als een voertuig beschouwd, de gebruiker is dan geen bestuurder en mag er dus enkel mee op het voetpad als hij hem duwt.
Als hij op de step rijdt is de gebruiker wel verplicht op de weg of op het fietspad te rijden als het begaanbaar is. Rijden op het trottoir mag niet.
De dagen van het anarchistisch parkeren van steps, vooral huursteps, die de doorgang van voetgangers en mensen met beperkte mobiliteit belemmerden en een gevaar vormden voor slechtzienden zouden tot het verleden moeten behoren. Voortaan moeten steps naast de rijbaan en op parkeerplaatsen zo geparkeerd worden dat ze andere weggebruikers niet hinderen of in gevaar brengen, behalve op plaatsen die met extra verkeersborden van het type M19 tot M24 gemarkeerd zijn.
Er worden specifieke zones ingericht waar je je deelstep moet (of net niet mag) achterlaten.
Sommige van deze parkeerplaatsen zijn uitgerust met rekken of aangegeven door een markering op de grond van een symbool van de extra borden M21 tot M24 en zijn gereserveerd voor steps of deelsteps.
Verplichte uitrusting
Elektrische steps moeten permanent voorzien zijn van een witte reflector aan de voorkant, een rode reflector achteraan en een zijmarkering bestaande uit ofwel een witte reflecterende strook aan weerszijden van de voetsteunen ofwel een witte reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel aan weerszijden van de band van het voor- en achterwiel of een combinatie van de twee.
Er moet ook een geluidstoestel op staan dat tot op een afstand van 20 meter hoorbaar is. Daarnaast moet hij beschikken over voldoende doeltreffende remmen.
De maximale breedte van een step is één meter.
Omdat steprijders als fietsers worden beschouwd moeten ze een vast of knipperend niet-verblindend licht aan de voor- en achterkant gebruiken tussen zonsondergang en zonsopgang en op elk moment dat het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter. Aan de voorkant moet het licht wit of geel zijn, aan de achterkant rood.
Het rode achterlicht moet 's nachts in heldere omstandigheden zichtbaar zijn op een afstand van minimaal 100 meter.
Gezien de vele ongelukken met steps waarbij de bestuurder gekwetst werd is het dragen van een valhelm sterk aanbevolen.
Na een ongeval
Na een ongeval moet de bestuurder van een elektrische step zijn identiteitskaart of het document dat als zodanig dienst doet tonen aan andere betrokkenen die ernaar vragen.
Net als elke persoon ouder dan 15 jaar moet hij zijn identiteitskaart of een vervangend document bij zich hebben en moet hij het bij een verkeersovertreding of een ongeval aan elke bevoegde ambtenaar tonen die dit vraagt.
Een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar wordt sterk aanbevolen. Heb je geen dergelijke verzekering dan kan je familiale eventueel worden aangesproken. Je kan ook best een rechtsbijstandsverzekering nemen.
Ter herinnering: bestuurders van elektrische steps zijn zwakke weggebruikers. Artikel 29bis van de wet van 21/11/1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen beschermt zwakke weggebruikers bij een ongeval en voorziet in de vergoeding van lichamelijk letsel, ongeacht de aansprakelijkheid.
Deze regel vervalt als het ongeval het gevolg is van een opzettelijke fout van de stepbestuurder.
Ongevallen voorkomen
Ontdek in de Ethias-infofiche enkele mogelijkheden en tips die de werkgever kunnen inspireren om ongevallen met fietsers in het algemeen en elektrische steps in het bijzonder te voorkomen : https://www.ethias.be/pro/pdf/2020_09_Mobiliteit.pdf
Signalisatie en bijkomende verkeersborden
Bijkomend bord M21 voor voortbewegingstoestellen
Bijkomend bord M22 voor deelvoortbewegingstoestellen
Bijkomend bord M24 voor deelfietsen en -voortbewegingstoestellen
Voorbeeld van een parkeerverbod
Roland POTOMS
Eerste hoofdinspecteur o. r.
Gebrevetteerd opleider
Wettelijke basis
De wet van 15 MEI 2022 op
https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-van-15-mei-2022_n2022041249
Artikel 2.15.2 van de wegcode:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1976101105~hra8v386pu