Waar. Bovendien is de laatste week van januari de voordeligste van het jaar. Volgens de vluchtenvergelijking van Skyscanner zijn de 3 goedkoopste maanden om te reizen achtereenvolgens januari, november en maart. Daarna volgen februari en september. En de duurste week? Jawel: de eerste week van augustus!
Niet waar. Sommige maatschappijen verlagen ‘s nachts misschien lichtjes hun prijs. De tarieven blijven natuurlijk altijd afhangen van vraag en aanbod. En dus van het aantal beschikbare zitjes op de vlucht. Kortom: hoe sneller u boekt, hoe interessanter de prijs. Tot zover de theorie.
Want er zijn vliegmaatschappijen die enkele opmerkelijke praktijken gebruiken. Wist u bijvoorbeeld dat de prijs voor exact hetzelfde ticket zomaar gedurende de dag meermaals verandert? En dat sommige maatschappijen uw interesse merken voor een bestemming en dan de prijs lichtjes verhogen? Of u koopt een ticket en ‘s anderdaags is de prijs voor dat ticket gedaald. Bijzonder ergerlijk.
De remedie? Wis uw cookies of surf in privémodus. Andere tips: vertrek niet tijdens het weekend, maar in het midden van de week. En reserveer uw tickets enkele weken voor uw vertrek (ongeveer 7 voor een gewone vlucht, 5 voor een lowcostvlucht, 2 voor een korte vlucht en 21 voor een lange vlucht). Al hangt alles af van de bestemming en de datum van de vlucht.
Tot slot: vergelijken is de boodschap. Boek uw heen- en terugreis gerust bij 2 verschillende maatschappijen. Of vertrek gerust vanuit 2 verschillende steden. Of vraag Bert om advies. Zijn missie: het voordeligste ticket vinden!
Niet altijd waar. Hotelkamers zijn niet altijd voordeliger op reserveringsplatforms of vergelijkingssites. Wie rechtstreeks met hotels onderhandelt, krijgt vaak een interessanter tarief. U moet wel zelf even bellen of mailen. Want hotels hebben een contract met die platforms en mogen daarom niet altijd hun beste prijs communiceren. Beetje gemeen wel eigenlijk. Andere truc: geef uw reisbureau een belletje. Wie weet kunnen zij wel een goeie promo uit hun mouw toveren?
Niet waar. Geef toe, dat is net iets te makkelijk. Het contract van de bijstandsverzekering is helder: u bent in geen enkel geval gedekt voor zaken die gebeuren voor het contract ingaat. De slimme aanpak? Sluit uw contract af op het moment dat u de reis boekt. Nog voordeliger is een jáárlijks contract afsluiten. Op die manier zijn alle reizen van uw gezin 365 dagen gedekt, zelfs als u apart op reis vertrekt.
Waar en niet waar. Kredietkaarten bieden inderdaad enkele garanties. Maar ze zijn lang niet even compleet als bijvoorbeeld de Reisannuleringsverzekering van Ethias. Neem nu deze situaties waarbij u bij Ethias helemaal gedekt bent. En bij uw bank niet.
Uw kind heeft tweede zit. Stel: u vertrekt met vakantie op 1 augustus en keert op 28 augustus terug. Valt de tweede zit ten laatste dertig dagen na 28 augustus? Dan krijgt u de vooraf gemaakte reiskosten terugbetaald.
U besloot dit jaar om een verre reis te maken. Maar brute pech: 48 uren voor uw vertrek wordt uw reispas gestolen. Of uw visum wordt u geweigerd. Of u mag zich om medische redenen niet laten inenten terwijl de inenting vereist is door de lokale overheid. Ethias vergoedt gelukkig de reiskosten die u al maakte voor uw vakantie.
U ziet: Ethias staat voor u klaar. Uw kredietkaart niet. Dit verandert alles, toch?
Dus denk eraan: bij heel veel bankinstellingen bent u niet gedekt in België of in andere landen. Ethias dekt u vanaf uw woning (voor reizen in België met een duur van meer dan 4 opeenvolgende dagen) en in de hele wereld!
Raadpleeg gerust de infofiche en de algemene voorwaarden om te weten hoe compleet de waarborgen van de Reisannuleringsverzekering op jaarbasis zijn. Voor alle duidelijkheid ziet u ook welke risico’s niet zijn gedekt.