Help! Mijn auto start niet meer!

Help! Mijn auto start niet meer!
Image(s) licensed by Ingram Image

Iedereen weet dat auto's in de wintermaanden tussen november en maart vaker batterij- of motorproblemen hebben. En daar zit de kou zeker voor iets tussen! U kunt de sleutel nog zo vaak in het contact draaien als u maar wilt (wat u eigenlijk ook maar beter niet doet), het helpt niet: u krijgt uw auto niet meer aan de praat en komt sowieso te laat. En vrienden of buren erbij halen die iets van automechanica kennen, kunt u ook al op uw buik schrijven. Maar hoe maakt u dan het best komaf met die ellende? Wij geven enkele tips!

 

Startproblemen: dé klassieker in de wintermaanden

Parkeert u uw wagen meestal op straat? Hoe kouder het buiten is, hoe hoger het risico dat uw wagen moeilijk zal starten. En dan hebben we het nog niet over die andere problemen zoals bevroren portieren en sloten of een geblokkeerde handrem of ruitenwisser. Gaan de temperaturen richting of onder het vriespunt? Dan hebben de batterij en de alternator (het systeem dat de batterij in gang zet) daar het meest onder te lijden. Want in de winter gebruikt u uw lichten, verwarming en zetelverwarming vaker, en dat vergt veel meer van de batterij dan normaal.

 

3 DIY-tips om uw auto opnieuw aan de praat te krijgen

Ga naar de tweede versnelling

U hebt al enkele keren aan de sleutel gedraaid maar uw wagen start niet. Stop met proberen want u zou de motor kunnen verdrinken. Staat u op een vlakke baan of in een hellende straat? En hindert u geen andere voertuigen? Vraag dan enkele voorbijgangers om u te duwen. Schakel alle systemen die u niet echt nodig hebt uit (autoradio, koplampen ...) zodat u alle energie kunt gebruiken voor de motor. Draai de contactsleutel om (zonder de motor te starten), duw het koppelingspedaal in en zet uw wagen in tweede versnelling. Laat de handrem los maar houd de koppeling ingedrukt en laat u voortduwen. Als de wielen in beweging zijn, zou de motor uiteindelijk moeten starten.

 

Laad uw batterij opnieuw op

Als u aan de contactsleutel draait, start de motor niet en geven de lichtjes in het dashboard maar weinig licht. Dat betekent dat uw batterij plat is! Voor dit probleem zijn er 3 oplossingen: uw wagen aan een andere wagen koppelen met startkabels, een lader of booster gebruiken of uw batterij demonteren en ze thuis opladen.

 

-   Startkabels aansluiten

Hiervoor hebt u een tweede wagen en uiteraard ook startkabels nodig (de kabels van 25 mm² zijn geschikt voor benzine- en dieselmotoren). Plaats de twee voertuigen tegenover elkaar met de motorkappen naar elkaar toe en trek de handremmen op. Plaats nu de kabels: de klemmen van de rode kabel op de positieve polen (+) en de klemmen van de zwarte kabel op de negatieve pool (-) van het 'gevende' voertuig en op een niet gelakt en metalen onderdeel van het pechvoertuig. De polen moeten schoon zijn en de kabels mogen elkaar nooit raken. Start vervolgens het 'gevende' voertuig en laat de motor enkele minuten stationair draaien vooraleer u het pechvoertuig probeert te starten.

-   Gebruik een draagbare booster

Het voordeel van zo'n booster is dat u geen ander voertuig nodig hebt. Het toestel is voldoende intensief om de motor alleen te doen starten. Verder is het principe hetzelfde. U sluit de kabels van de lader aan op uw batterij: rode klem op de positieve pool en zwarte klem op de negatieve pool of op een metalen deel van het motorblok. Zet de lader aan en start uw voertuig dan opnieuw. Zodra uw motor gestart is, kunt u de booster uitschakelen en de klemmen verwijderen (eerst zwart en daarna rood).

 

-  Verwarm of herlaad uw batterij

Uw batterij is misschien wel gewoon te koud? Haal ze uit het motorgedeelte (raadpleeg hiervoor de gebruikershandleiding van uw voertuig). Leg ze op een vlakke ondergrond binnen bij u thuis, bedek ze met een deken en wacht tot ze opnieuw opwarmt. Nog altijd geen reactie? Houd ze dan bij en gebruik een aangepaste oplader. Kies voor traag opladen. Na een volledige dag of nacht zou uw batterij opnieuw voldoende energie moeten hebben en klaar zijn om opnieuw onder de motorkap te worden geplaatst.

 

Of bel de pechverhelping van Ethias!

Help! Mijn auto start niet meer!

De meest comfortabele en de snelste oplossing, zonder kopzorgen en zonder vuile handen ☺

 

Hebt u een Ethias Assistance Car & Family afgesloten? Goed zo!

Bel ons op het nummer 011 28 28 28 en de pechverhelper zal er snel zijn. Krijgt hij uw voertuig ter plaatse weer aan de praat? Fantastisch! Nog snel een handtekening en u kunt weer de baan op.

 

Krijgt de pechverhelper de motor na verschillende pogingen toch niet aan de praat? Dan is het echt wel ernstig. In zo'n geval is er maar één oplossing: naar de garage takelen voor herstelling. Maar geen nood, ook daar zorgt de pechverhelper voor. Zodra uw wagen in de garage is, kunt u zelf de herstelling bespreken met uw garagehouder. Kan uw wagen niet binnen de 24 uur worden hersteld? Dankzij Ethias Assistance Car & Family Plus krijgt u gedurende 5 dagen een vervangwagen (voor een nieuw contract is er een wachttijd van 5 dagen voor een vervangwagen in België).

De herstel- en takeldienst voor het voortuig is beperkt tot voertuigen tot maximum 15 jaar oud in geval van een mechanische panne. (Enkel bij Car & Family formule).

 

Hebt u nog geen Ethias Assistance Car & Family afgesloten? Schrijf je vlug in, er is een promo (€ 99 in plaats van € 129) tot en met 25/02/2021. Vind hier alle informatie en voorwaarden.  In slechts enkele minuten tijd sluit u online een contract af. Betalen kan heel veilig en u bent de volgende dag al verzekerd!

Lees aandachtig onze algemene voorwaarden en de infofiche voor je een Bijstandsverzekering afsluit. Je vindt ze gratis op www.ethias.be en in onze kantoren.

De verzekering Ethias Assistance Car & Family (Plus) en de doorlopende verzekering Ethias Assistance Family zijn jaarcontracten onderworpen aan het Belgisch recht die elk jaar stilzwijgend verlengd worden, tenzij ze ten minste 3 maanden voor de vervaldag opgezegd worden.

De tijdelijke verzekering Ethias Assistance Family is een tijdelijk contract dat eindigt op de datum die in het contract vermeld wordt.

Niet tevreden? Dan kan je:

  • een brief sturen naar Ethias, Prins-Bisschopssingel 73 te 3500 Hasselt
  • een e-mail sturen naar klachtenbeheer@ethias.be
  • indien je geen voldoening krijgt, je klacht voorleggen aan de Ombudsman van de Verzekeringen (ombudsman.as), de Meeussquare 35 te 1000 Brussel.

Ethias NV, rue des Croisiers 24 te 4000 Luik, is een verzekeringsmaatschappij toegelaten in België onder het nr. 0196 en onderworpen aan het Belgisch Recht. RPR Luik BTW BE 0404.484.654 – IBAN: BE72 0910 0078 4416 – BIC: GKCCBEBB. (V.U.: Vincent Pécasse)

Vond u dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw antwoord.