phishing

Phishing is een groeiende bedreiging. Laat je niet vangen! Leer de tekenen te herkennen en je persoonlijke informatie te beschermen. Jouw veiligheid is onze prioriteit. Wees steeds waakzaam en kies voor veiligheid. Meer weten

U kunt niet meer op vakantie vertrekken. Hoe krijgt u de kosten terugbetaald?

U kunt niet meer op vakantie vertrekken. Hoe krijgt u de kosten terugbetaald?
Image(s) licensed by Unsplash Image

Uw vakantie valt in het water. Doodjammer. U was nog zo blij om met uw gezin op reis te vertrekken. Wat nu? Uw reis opgeven is al erg genoeg dus in de factuur hebt u helemáál geen zin. Gelukkig sloot u een annulatieverzekering af voor dit soort onvoorziene omstandigheden.

U moet uw reis annuleren.
Het leven zit vol verrassingen die u kunnen verhinderen om op reis te vertrekken
Een geweigerd visum. Een boom die op uw huis valt. Uw jongste die zijn been breekt tijdens de karateles. Een tiener met herexamens. Een baas die u ontslaat. Een auto die de geest geeft. Uw grootvader die plots overlijdt.  
Hoe u het ook draait of keert, u hebt geen keuze: u moet annuleren.

En u wilt uw geld terugkrijgen.
In al deze situaties kunt u rekenen op deze Reisannuleringsverzekering.
(Ja, u mag weer opgelucht ademhalen. ☺)
Deze verzekering vergoedt alle reeds gemaakte kosten: van de reservatiekosten, de vliegtuigtickets en de excursiekosten tot alle kosten die u vooraf betaalde (een all-in verblijf bijvoorbeeld).

Rekent uw reisbureau of een andere dienstverlener (zoals een autoverhuurder) u annuleringskosten aan? Wel, ook die zijn gedekt.

Welke stappen volgt u?

  1. Annuleer snel al uw reserveringen.
    Bij sommige dienstverleners mag u gratis annuleren. Bij anderen nemen de kosten toe naargelang de aanvangsdatum nadert. Hoe langer u wacht, hoe meer geld u verliest. Psst: houd alle facturen goed bij. Die moeten vermelden: de datums, de bestemming, de service, de oorspronkelijke prijs en het bedrag van de annulatiekosten.
  2. Geef uw schadegeval aan bij Ethias.
    U hebt 8 dagen om uw schriftelijke verklaring naar dit adres te sturen: Ethias, Service 1275, Prins-Bisschopssingel 73, 3500 Hasselt.

    Vermeld in deze verklaring duidelijk de redenen waarom uw reis geannuleerd werd. Voeg uw bewijsmateriaal toe: medisch attest, kopie van de C4, overlijdensakte, officiële oproeping, aanrijdingsformulier ...

    Voeg ook alle ondersteunende facturen, betalings- en annuleringsbewijzen toe (vliegtuig, hotel ...). En vergeet ook niet alle praktische informatie voor uw dossier te vermelden: uw contractnummer, naam, bankrekeningnummer ...
  3. Uw dossierbeheerder bij Ethias contacteert u zo snel mogelijk.

Welke vergoeding mag u verwachten?
Maximum € 3.000 als u alleen reist.
Maximum € 6.000 als u als koppel reist.
Maximum € 9.000 voor een gezin van 3 personen.
Maximum € 10.000 voor een gezin van 4 tot 6 personen.
Maximum € 12.500 voor een gezin van meer dan 6 personen.
Wat betreft de franchise ... nu ja, die is er niet. Weer een zorg minder. ☺

Opgelet voor de wachttijd!
Controleer de aanvangsdatum van uw Reisannuleringsverzekering. Want u moet rekening houden met de wachttijd tussen de startdatum van uw contract en het moment waarop u gedekt bent. Die wachttijd is 30 dagen voor een jaarcontract en 7 dagen voor een tijdelijke formule.

Meer dan 30 (of 7) dagen na de startdatum van uw verzekeringspolis kunt u dus perfect een reis annuleren.

U wilt uw reis liever uitstellen?
Uw Reisannuleringsverzekering laat dit toe. Stel u voor: u annuleert uw reis niet, maar u wijzigt de vertrekdatum of u vervangt de persoon die niet meer kan meereizen. Dat kan perfect. Kijk hier voor een gedetailleerde uitleg.

En wat als u al vertrokken bent en u moet uw reis onderbreken?
Dat hangt af van het contract dat u bij Ethias tekende. Jaarcontracten dekken automatisch reisonderbrekingen. Maar bij tijdelijke formules is dit een optie. Tip: herlees uw contract en check of u deze aanvullende garantie hebt aangevinkt.

Is dit het geval? Dan vergoedt Ethias de resterende dagen als u uw reis moet onderbreken door een onvoorziene gebeurtenis: een repatriëring na een ziekte of ongeval, een ziekenhuisopname of overlijden van een familielid van de 1e graad, een ernstig ongeval bij u thuis (zoals een brand), schade veroorzaakt door een storm of aanzienlijke waterschade.

Nog meer weten?

Vond u dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw antwoord.