5 dingen die u moet doen als u een ongeval hebt in het buitenland

U hebt een verkeersongeval op weg naar uw vakantiebestemming. Wat moet u dan precies doen?
1. Bescherm uzelf

Na een ongeval of pech heeft uw veiligheid voorrang. Schakel de motor uit en zet uw waarschuwingsknipperlichten aan. Bent u met uw gezin op de pechstrook van de autosnelweg gestopt? Laat iedereen uitstappen en ga samen achter de vangrails staan. Trek uw fluohesje aan. Als u meerdere hesjes hebt,  zorg dat iedereen er een aantrekt. Plaats de gevarendriehoek op 100 meter van het voertuig als er plaats voor is.

Zijn er gewonden? Bel ‘112’ voor zowel politie als de ziekenwagen. Belangrijk: verplaats nooit een zwaargewonde. Dit kan de verwondingen erger maken, tenzij er brand uitbreekt in de wagen. Dezelfde regel bij een gewonde motorrijder: zet nooit z’n helm af.

Zijn er geen gewonden? En kan uw wagen nog rijden? Verplaats ‘m zodat u het verkeer niet verstoort. Fotografeer waar uw wagen precies stond op het moment van het ongeval.

2. Bel de politie

Dit hoeft niet altijd. Meestal kunt u bij een licht ongeval alles regelen zonder de politie. Maar in bepaalde gevallen belt u best de ordediensten:

  • er vielen gewonden (wettelijk verplicht)
  • de andere bestuurder pleegde vluchtmisdrijf
  • de andere bestuurder dronk te veel alcohol
  • de andere bestuurder weigert zijn versie te geven of weigert het schadeformulier te ondertekenen
3. Vul het Europees aanrijdingsformulier in

Volgens de website europa.eu moet u deze gegevens noteren:

  • de datum en plaats van het ongeval
  • gedetailleerde informatie over eventuele materiële schade, verwondingen en getuigen (zorg dat u hun gegevens hebt)
  • indien er een andere bestuurder betrokken is:
    • naam, adres en telefoonnummer
    • de gegevens van zijn of haar verzekeraar (ook het contractnummer)
    • nummerplaat, merk, land van herkomst en het model van wagen (ook voor elk type aanhangwagen)
  • de gegevens van de politie die over het ongeval werden ingelicht
  • de omstandigheden van het ongeval (aan de hand van een schets en de rijrichting)

Nu kunnen er twéé dingen gebeuren:

  • U bent het eens met de tegenpartij over hoe het ongeval is gebeurd. Teken dan het schadeformulier en uw verzekering doet de rest. Opgelet: volgens de EU  mag u uitsluitend de verantwoordelijkheid opnemen en het schadeformulier ondertekenen als u de situatie perfect begrepen hebt.

  • U bent het niet eens met de tegenpartij over hoe het ongeval is gebeurd. Bel in dat geval de politie, zodat zij een proces-verbaal opstellen. Neem ook foto’s van de beschadigde voertuigen. Daarna regelt uw verzekeraar de schade met de verzekeraar van de andere bestuurder. Zij baseren zich op het proces-verbaal, de foto’s, getuigenverklaringen en de toegebrachte schade.

Wat er ook gebeurt: wees altijd hoffelijk en beleefd tegen alle betrokkenen.

Is het aanrijdingsformulier ingevuld? Stuur het naar uw verzekeraar.

4. Bel uw verzekeraar

U moet uw verzekeraar op de hoogte brengen van het ongeval. Zelfs als u geen aangifte wilt doen.

Als u of een familielid gehospitaliseerd wordt na een ongeval, neem dan contact op met uw mutualiteit voor de terugbetaling van uw medische kosten.
Wist u trouwens dat we met Ethias Assistance en de Auto 24/7-app op uw oprit, maar ook overal in geografisch Europa klaar staan om u te helpen, zodra u ons belt?
We sturen een pechverhelper ter plaatse die uw wagen wegsleept. Laat de herstelling even op zich wachten? Dan regelen we ook uw verblijfskosten, zoals uw eten en de overnachting in het hotel.

5. Relax, wij regelen alles!

Een ongeval is een traumatische ervaring. Neem de tijd om even op adem te komen en te ontspannen. Een telefoontje en Ethias Assistance regelt alles voor u.

 

Vond u dit artikel interessant?
Bedankt voor uw feedback.