“Kans op onweersbuien met felle rukwinden en stortbuien”, zei de weersvoorspelling. En deze keer was het wél juist! Al dat stormweer trok helaas over jóúw gemeente. Met als gevolg: behoorlijk wat schade aan je woning. Wat nu gedaan? Moet je jouw verzekeraar midden in de nacht wakker bellen? Je vraagt je misschien af of je al mag opruimen, of moet wachten op de expert. Misschien zoek je ook een oplossing om de nacht door te brengen. Wees gerust: Ethias staat aan je zijde.
Wat was dát, alles ging zó snel! In een paar minuten stond je straat blank. Felle windstoten rukten een flink stuk van je dak eraf. En alsof dat nog niet genoeg was, liep ook je kelder onder. Tegen je wasmachine en wijnvoorraad moet je jammer genoeg ‘vaarwel’ zeggen.
Je hebt de brandweer gebeld om het dak voorlopig te dichten en de kelder leeg te pompen. Natuurlijk heb je geen oog dicht gedaan. De slaapkamer van de kinderen was net onder het dak en hun bedden zijn doorweekt. Het zal voor één nacht kamperen in de living zijn.
Geef je schade aan in je Klantenzone.
Nadat je je schade hebt ingegeven in de Klantenzone, wordt er automatisch een dossier geopend. Het dossiernummer heb je nodig bij elk contact met Ethias. Je vindt het ook altijd terug in je Klantenzone.
Zoek je iemand die je dak beveiligt zodat de andere pannen niet gaan vliegen of zoek je een tijdelijk onderkomen voor een week? Wij regelen alles voor je. Heb je materiaal gekocht om de schade te beperken of om te vermijden dat de gevolgen erger zouden worden? Denk bijvoorbeeld aan waterdichte zeilen om je meubels tegen de regen te beschermen. Bewaar zorgvuldig je kassabons en facturen want voor een eventuele terugbetaling kun je een beroep doen op je verzekeraar.
Neen. Als de schade beperkt blijft, is een expertise niet altijd nodig. Je verzekeraar bekijkt je dossier en bewijsstukken en doet je dan zo snel mogelijk een vergoedingsvoorstel.
Is de schade wél omvangrijk, dan kan een expert de opdracht krijgen om ze ter plaatse te beoordelen. Je kunt je al dan niet akkoord verklaren met het vergoedingsvoorstel van je verzekeraar.
Onderneem niets voor je van ons groen licht krijgt. Dat duurt meestal maar enkele dagen. En wat met de schadevergoeding? Wel, in de meeste gevallen wordt de schade binnen de 30 dagen na afronding van de expertise terugbetaald. Oef!
Dan heb je de keuze:
Er is geen vrijstelling als het totaalbedrag van je schade hoger is dan 309,05 €*. Is het schadebedrag lager? Dan betaal je de factuur zelf.
*Index van de consumptieprijzen 298,30 € (12/2022).
Tijdens de storm: